رایحه گلی چیست؟ معرفی عطرهای گلی‌ (1)


رایحه گلی یکی از اصلی ترین گروه ها در میان خانواده های بویایی عطرها به حساب می آید که شامل تمامی نت ها و آکوردهای گل های مختلف می شود. استشمام رایحه گلی در یک عطر، حس بوییدن یک دسته گل واقعی را تداعی می کند. اگرچه رایحه گلی در عطرهای زنانه بسیار محبوب و پرطرفدار است، اما این به معنای آن نیست که در عطرهای مردانه از این رایحه استفاده نمی شود. عطرهای گلی مردانه نیز همین حس و حال را دارند اما اغلب سنگین تر هستند و معمولا شامل نت هایی همچون رز، بنفشه و زنبق می شوند. در صنعت عطرسازی گل ها به اندازه ای پرکاربرد هستند که رد پای آنها حتی در عطرهایی با خانواده بویایی غیر گلی نیز دیده می شود. در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به این خانواده بویایی و ترکیبات آنها بپردازیم.

عطر گلی


رایحه گلی چگونه ایجاد می شود؟

برخی از گل ها به ویژه گل هایی که روایح قوی و قدرتمندی دارند، از طریق تکنیک های طبیعی همچون استخراج با حلال و تقطیر عصاره گیری می شوند. دسته دیگری از گل ها دارای رایحه کمی هستند و عصاره گیری طبیعی از آنها امکان پذیر نیست. در نتیجه رایحه آنها را از طریق مولکول های آنها و با روش های شیمیایی در آزمایشگاه، بازسازی و باز آفرینی می کنند. البته امروزه به دلیل افزایش تقاضا برای عطرهای مختلف و کمبود منابع طبیعی، روش های عصاره گیری طبیعی، تا حدودی منسوخ شده است و عطرسازان به روش های مصنوعی و آزمایشگاهی روی آورده اند. همچنین با توجه آنکه برای تولید مقدار کمی عصاره، به مقدار انبوهی گل نیاز است، ممکن است استفاده از بعضی از گل های طبیعی برای حفظ محیط زیست ممنوع شده باشد. مجموع این موارد موجب شده است تا روش های مصنوعی حتی برای گل هایی با رایحه قوی نیز جایگزین روش های طبیعی شود.

دسته بندی گل ها در صنعت عطرسازی

به طور کلی گل هایی که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرند به چند گروه کلی تقسیم می شوند که از جمله آنها می توان به گل های بهاری یا سبز، گل های سفید، گل های پودری، گل های ادویه ای، گل های رزی و گل های کمیاب اشاره نمود. در این قسمت به معرفی هر یک از این گروه ها می پردازیم.

گروه گل های بهاری یا سبز

این دسته از گل ها تداعی کننده حس طراوت، شادابی و خود انگیختگی هستند و تمامی شکوفه های بهاری در این دسته قرار می گیرند. اغلب این گل ها حتی اگر دارای رایحه بسیار غنی باشند نیز به صورت طبیعی در صنعت عطرسازی قابل استفاده نیستند و رایحه آنها با سایر مواد طبیعی و مصنوعی باز آفرینی می شود. برخی از این گل ها به شرح زیر هستند:

– گل نرگس (Narcissus)

این گل در اروپای مرکزی، آفریقا و آسیا می روید و در صنعت عطرسازی نیز بسیار محبوب است. نرگس رایحه گلی تند، شیرین و خواب آوری دارد که ظرافت های سبز در آن دیده می شود. این گل نماد خلاقیت، بخشش، سرزندگی و تامل درونی است. اگر یک دسته گل نرگس به کسی هدیه بدهید، به این معنا است که او برای شما یگانه و بی همتا است. بوییدن این گل حسی همانند یونجه و تنباکو را برای شما تداعی می کند. از جمله عطرهایی که رایحه گل نرگس در آنها مشهود است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Hermes H24

Amouage Myths Woman

Tom Ford Velvet Orchid

گل نرگس

– گل برفی (Snowdrop)

این گل حس و حالی بهاری، خنک و تازه دارد و در اروپا و نواحی مدیترانه ای یافت می شود. گل برفی دارای رنگ سفید، حالت زنگوله ای مانند و کم پشت است. این گل به صورت خوشه ای بر روی ساقه خود گل می دهد و نباید با موگه اشتباه گرفته شود. گل برفی به عنوان یکی از اولین گل های بهاری نماد آغاز، امید، تولد دوباره و توانایی غلبه بر چالش ها است. استفاده از این گل در آکوردهای عطری، رایحه را به سمت خنکی می برد و حس باطراوتی به آن می بخشد. از جمله عطرهای دارای نت گل برفی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گل لاله (Tulip)

این گل رایحه ای بهاری و شبیه به زعفران دارد. استفاده از این نت در عطرها رایحه را ملایم و شیرین می سازد و از آن اغلب در عطرهای تابستانی استفاده می شود. گل لاله اصالتا قزاقستانی است و در قرن شانزدهم میلادی برای نخستین بار توسط ترک ها کشف شد. این گل در هلند، ژاپن، استانبول، بروکسل، شانگهای و شهرهای دیگری مورد ستایش قرار می گیرد و جشنواره های مخصوص به خود را دارد. هدیه دادن گل لاله به افراد نماد عشق عمیق، کامل، بی قید و شرط به آنها است، خواه شریک زندگی، والدین، فرزندان، خواهر و یا برادر باشد.

– گل موگه (Lily Of The Valley)

این گل که با نام زنبق دره نیز شناخته می شود، رایحه گلی شیرین و صابونی شبیه به یاس دارد. رایحه گل موگه همچنین یادآور بوی مشک است. این گل در بسیاری از کشورها یافت می شود و در صنعت عطرسازی بسیار پرکاربرد است. در افسانه ها آمده است که زمانی که حوا از بهشت تبعید شد و گریه کرد، این گل از اشک های او به وجود آمد. همچنین اعتقاد بر این است که این گل در عشق شانس می آورد. ملکه ویکتوریا، پرنسس آسترید، گریس کلی و کیت میدلتون نیز در دسته گل عروسی خود از غنچه های موگه استفاده کردند.

– گل شکوفه گیلاس (Cherry Blossom)

شکوفه های گیلاس رایحه گلی سبک و ملایمی دارد. زیبایی این گل در سراسر جهان به خصوص در ژاپن مورد تحسین قرار گرفته است و بسیاری از گونه های آن صرفا جنبه زینتی دارد. برای بسیاری از ژاپنی ها شکوفه گیلاس نمادی از زندگی، نجابت و گذران عمر است. در چین، معنی این گل کاملا متفاوت و نمادی از قدرت، عرفان و زیبایی زنانه است که فرا رسیدن بهار و زندگی جدید را بشارت می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *