رایحه گلی چیست؟ معرفی عطرهای گلی‌(2)


2.گروه گل های سفید

این دسته از گل ها که شامل یاس، رز سفید، بهارنارنج و گل هایی با رنگ سفید می شود، گل های حسی نیز نامیده می شود. البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال گیاه پیچ امین الدوله، اگرچه در طبیعت به رنگ زرد است، اما به دلیل اینکه مشخصات شیرین رایحه و شهدی گل های سفید را دارد، در این دسته طبقه بندی می شود. در مقابل با آنکه موگه سفید است، به دلیل آنکه فاقد برخی ویژگی های گل های سفید است، در زیر مجموعه گل های بهاری قرار می گیرد.

– گل یاس (Jasmine)

گل یاس یکی از گل های محبوب در رایحه گلی است که بویی شیرین و قوی دارد. محبوبیت این گل به دلیل رایحه قدرتمند آن است و اسانس آن در بسیاری از محصولات آرایشی- بهداشتی استفاده می شود. بسیاری معتقد هستند که گل یاس برای اولین بار در ایران مشاهده شده است. معنای نمادین این گل در فرهنگ های مختلف متفاوت است اما به طور کلی نماد عشق، زیبایی و احساسات است. شکوفه های این گل نیز می تواند نشانه ای از پاکی باشند. همچنین با توجه به آنکه گل های یاس بسیار کوچک اما دارای رایحه ای قوی هستند، بیانگر فروتنی نیز هستند. در صنعت عطرسازی از دو نوع یاس به نام یاس چمپا و یاس رازقی استفاده می شود. یاس چمپا که به نام رویال جاسمین نیز شناخته می شود، گل ملی کشور تونس و دارای رایحه ای لطیف و متعادل است. یاس رازقی نیز که از گل های بومی هندوستان است، رایحه ای شیرین، گرم و پرتقالی دارد و در بسیاری از نت های عطری مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه عصاره گیری طبیعی از یاس بسیار بالا است و این موضوع موجب شده است تا امروزه این اسانس را با روش های شیمیایی و به صورت مصنوعی تولید کنند. معروف ترین عطری که رایحه یاس در آن به خوبی حس می شود Dior Jadore است. از عطرهای مشهور دارای رایحه گل یاس می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

Tom Ford Jasmin Rouge

Guerlain Shalimar

– گل مریم (Tuberose)

در خصوص رایحه گلی و گل های سفید نمی توان از گل مریم سخنی به میان نیاورد. این گل رایحه شیرین، سبز و تندی دارد و نماد صلح و بی گناهی است. به همین دلیل از این گل در دسته گل عروس استفاده می شود. اعتقاد بر این است که این گل می تواند از نفوذ ارواح شیطانی جلوگیری کند. گل مریم بنفش، نماد خرد و سلطنت است و گفته می شود که آزتک ها از این گل برای خوشبو کردن شکلات استفاده می کردند. عصاره گیری از گل مریم، بسیار پرهزینه است و به همین سبب معمولا از جایگزین های مصنوعی آن استفاده می شود. رایحه گل مریم، حالت شیری نارگیلی دارد و شهد آن باید تا دو روز پس از چیدن گل خارج شود. از معروف ترین عطرهایی که رایحه مریم در آنها غالب است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Chloe Le Premire

Dior Poison

Chanel Gabrielle

– گل ایلانگ ایلانگ (Ylang-Ylang)

این گل که عمدتا در مالزی و اندونزی رشد می کند، رایحه ای مست کننده، شیرین و تا حدی چوبی دارد. ایلانگ ایلانگ اغلب در ترکیب با نت های یاس و رز، رایحه گلی بی نظیری را خلق می کند. گل دهی ایلانگ ایلانگ، بیشتر در دوره های بارانی رخ می دهد و از آن روغنی گرفته می شود که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. اولین آزمایشگاه تقطیر ایلانگ ایلانگ در سال ۱۸۶۰ میلادی در فیلیپین و توسط آلبرتوس شونگر تاسیس شد که عاشق این گل گران بها بود.

در سنت ویکان، ایلانگ ایلانگ با سیاره زهره در ارتباط است. این گل به عنوان طلسم عشق استفاده می شود و در رایحه درمانی از آن برای از بین بردن ترس و افزایش اعتماد به نفش بهره گرفته می شود. از محبوب ترین عطرهای دارای نت ایلانگ ایلانگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Guerlain Terracotta

Chanel N5

Givenchy Organza

– گل پلومریا (Plumeria)

پلومریا گلی مقدس و لطیف است که در آمریکای مرکزی، مکزیک، کارائیب، آمریکای جنوبی و جنوب برزیل یافت می شود. این گل نماد تولد، عشق و امیدواری است و در فرهنگ هاوایی، زنان از آن برای تزئین موی خود در موقعیت های رمانتیک استفاده می کنند. پلومریا رایحه خود را با فرآیند بازسازی در آزمایشگاه ارائه می کند. این گل آزمایشگاهی از دوازده عنصر بویایی تشکیل شده است که عطر زیر بهترین نمونه برای عطری است با نت غالب پلومریا است:\

Sylvaine Delacourte Vanori

– گل گاردنیا (Gardenia)

گاردنیا، درختچه ای کوچک با گل های معطر است که در کشورهای چین، ژاپن، فیلیپین، اندونزی، هند و کالیفرنیا وجود دارد. گاردنیا از گل های محبوب در صنعت عطرسازی است و رایحه گلی تند و رگه های سبز دارد. البته رایحه این گل پس از استخراج و عصاره گیری، متفاوت می شود. گاردنیا نماد پاکی، لطافت، شادی و عشق پنهانی میان دو نفر است. از مهم ترین عطرهایی که حضور نت گاردنیا در آنها حس می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Chanel Gradenia

Guerlain Cruel Gardenia

Goutal Passion

– گل سوسن (Lilium)

این گل که نمادی مذهبی دارد، با رایحه قدرتمند و تسخیر کننده خود همواره گلی مرموز برای عطرسازان بوده است. سوسن، تیره های مختلفی دارد که برخی از آنها در گروه گل های سفید قرار نمی گیرند، اما تمامی آنها دارای رایحه گلی شیرین و مومی هستند. طبق افسانه های یونانی، گل سوسن از شیر هرا، یکی از همسران زئوس ساخته شد و نماد پاکی است. ونوس الهه زیبایی، آنقدر به پاکی این گل حسادت ورزید که باعث شد مادگی از مرکز گل رشد کند. از نمونه های بارز عطرهای دارای نت غالب سوسن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Cartier Baiser Vole

Hermes Vanilla Galante

گل لیلیوم

– گل ماگنولیا (Magnolia)

این گل که جزو گیاهان بومی خاور دور به حساب می آید، از ماه مه تا ژوئن و از آگوست تا نوامبر برداشت می شود. این گل رایحه گلی شیرین، تازه، مومی و تا حدودی مرکباتی دارد و برخی آن را با رایحه شامپاین مقایسه می کنند. رایحه شاداب، تازه و آرامش بخش ماگنولیا موجب شده تا از آن در رایحه درمانی و طب سنتی نیز استفاده نمایند. علاوه بر خود گل، از برگ های آن نیز در صنعت عطرسازی استفاده می شود اما عصاره گیری آن سخت تر است. در ایالت متحده درخت ماگنولیا نماد شانس و ثبات است. در شرق نیز این گل نشانه ای از نجابت و خلوص است. از مهم ترین عطرها با نت غالب ماگنولیا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

Chloe Magnolia Alba

Lancome Miracle

Dior Jadore Absolu

– گل بهارنارنج (Orange Blossom)

بهارنارنج، رایحه ای شیرین و باطراوت با ته مایه حیوانی دارد. اگرچه تمامی زیرمجموعه های گل های سفید نمی توانند تقطیر با بخار آب را تحمل کنند، اما در این میان بهارنارنج یک استثنا است که به این روش عصاره گیری می شود. این گل در سنت چینی نشانه پاکی، بی گناهی و فضیلت اخلاقی و همچنین نماد باروری بود. عروس ها نیز برای تزئین موهای خود از بهارنارنج استفاده می کردند که نمادی از عشق ابدی بود. این گل معمولا در نت میانی استفاده می گردد و در ترکیب با نت های میوه ای، آنها را برجسته تر می کند. بهارنارنج همچنین در روایح شرقی نیز استفاده می شود. از مهم ترین عطرهای دارای نت غالب بهارنارنج می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Giorgio Armani My Way

YSL Libre

Nina Ricci Nina Rose

– گل پیچ امین الدوله (Honeysuckle)

پیچ امین الدوله یک درختچه معطر با رایحه گلی شیرین و عسل مانند است. علت نامگذاری این گیاه با این نام این است که اولین بار در باغ امین الدوله کاشته شد. نیم کره شمالی زمین به خصوص انگلستان و آمریکای شمالی، خاستگاه اصلی رویش این گیاه است. پیچ امین الدوله در صنعت عطرسازی در ترکیب با زنبق، رز، نرولی و وانیل موفق عمل می کند. این گل نمادی برای شادی بسیار است و پیام شیرینی و محبت را منتقل می کند. در سنگین ترین تعابیر نیز از پیچ امین الدوله به عنوان شعله های عشقی از دست رفته یاد می شود. از مهم ترین عطرهایی که این گیاه نقش مهمی در نت های آن دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Xejoff Gran Ballo

D&G Sicily

Marc Jacobs Honey

گروه گل های پودری


گل های پودری به گل هایی گفته می شود که بوییدن آنها تداعی کننده حسی شبیه به بوییدن پودر بچه، پودر تالک و یا لوازم آرایش است. زنبق، میموزا، بنفشه و گل آفتاب پرست از جمله گل های پودری هستند.

– گل زنبق (Iris)

زنبق از مهم ترین گل های پودری در رایحه گلی به شمار می رود. کاترین دی مدیچی، همسر آنری دوم پادشاه فرانسه، برای نخستین بار پودر زنبق آسیاب شده را به محصولات مراقبت پوستی خود اضافه کرد و نخستین نت پودری را خلق نمود. آنچه در صنعت عطرسازی استفاده می شود، گل زنبق نیست بلکه ریشه آن است که ریزوم نام دارد و رایحه ای مطبوع، سبک، پودری و تا حدود چوبی دارد. این گل نماد خرد، امید، اعتماد و شجاعت است. زنبق همچنین ماده ای بسیار گران قیمت است و عصاره گیری از ریزوم آن طی فرآیندهای متوالی انجام می شود. ریزوم ها از گیاهان سه تا پنج ساله گرفته می شود و سپس تمیز و خشک می شوند، اما همچنان بویی ندارند. پس از قرار دادن آنها در کیسه های پلاستیکی به مدت سه سال، معطر می شوند و پس از تبدیل به کره زنبق طی عمل تقطیر، از آنها استفاده می شود. مرغوب ترین نوع زنبق در ایتالیا و در زمین های صخره ای و نور ضعیف رشد می کند. نوع دیگری از زنبق وجود دارد که در مراکش رشد می کند و نسبت به زنبق ایتالیایی، کیفیت کمتری دارد. نوع سوم زنبق نیز در چین کشت می شود و کم ترین کیفیت و ارزان ترین قیمت را در میان انواع زنبق ها دارد. از مهم ترین عطرهای دارای رایحه گلی پودری با رایحه زنبق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Dior Homme Intense

Guerlain Shalimar

Valentino Donna

Prada l’Homme

گل زنبق

– گل میموزا (Mimosa)

این گل، رایحه گلی پودری بسیار شیرینی دارد که رگه های سبز و چوبی نیز در آن حس می شود. میموزا که در خانواده اقاقیا قرار دارد، عمدتا در جنوب فرانسه کشت می شود و پس از استخراج با حلال هایی تصفیه می شود. رایحه این گل، شبیه بادام است و در فرآیند عصاره گیری، برگ ها نیز با گل ها تقطیر می شوند. گل میموزا در دنیا نماد زنانگی است. در سال ۱۹۴۶ میلادی، دو فعال حقوق زنان که برای برابری مبارزه می کردند، پیشنهاد کردند تا اولین روز زن پس از جنگ را با تقدیم شاخه های میموزا جشن بگیرند. از آن پس نیز در بسیاری از نقاط اروپای شرقی برای نشان دادن عشق و احترام به زنان، این گل به آنان تقدیم می شود. میموزا در عین ظرافت، بسیار قوی و مقاوم است و رد پای آن در عطرهای زیر به خوبی حس می شود:

Versace Yellow Diamond

Dior Sakura

Lancome Poeme

– گل کاسیا (Cassia)

کاسیا نیز همانند میموزا، از خانواده اقاقیا است. این گل رایحه گلی- پودری و تا حدی تند و حیوانی دارد که رایحه آن به ایلانگ ایلانگ شباهت دارد. کاسیا در ترکیب با نت های زنبق، میموزا و بنفشه، بسیار موفق عمل می کند. این گل کمیاب است، اما رایحه آن در عطرهای زیر احساس می شود:

Guerlain Apres l’Ondee

Frederic Malle Fleurs de Cassie

– گل بنفشه (Violet)

این گل رایحه گلی – پودری شیرین و خنکی دارد که برای تهیه تنها ۳۰ گرم عصاره آن، به یک تن گل نیاز است. با توجه به آنکه فرآیند تولید آن بسیار دشوار و پرهزینه است، عطرسازان استفاده از مولکول مصنوعی رایحه بنفشه را به استفاده از گل طبیعی آن ترجیح می دهند. از ویژگی های بارز بنفشه این است که رایحه آن پس از یک بار بوییدن از بین می رود و دلیل آن نیز وجود ماده ای شیمیایی به نام یونین است که به طور موقت حس بویایی را از بین می برد. این گل نماد فروتنی است. بر اساس افسانه های اساطیر یونان، یکی از همراهان آرتمیس (ایزد بانوی باکره یونانی) که همگی سوگند یاد کرده بودند باکره باقی بمانند، توسط آپولو تعقیب می شود و آرتمیس برای محافظت از همراه خود، او را به یک گل بنفشه تبدیل می کند و طبق این افسانه این گل به نماد فروتنی تبدیل می شود. از بارز ترین عطرهایی که رایحه بنفشه در آنها غالب است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Geurlain Insolence

Chanel Misia

– گل هلیوتروپ (Heliotrope)
این گل رایحه گلی- پودری همانند وانیل ترکیبی از بادام دارد. هلیوتروپ که به نام گل آفتاب پرست نیز شناخته می شود، به صورت خوشه ای یک طرفه و به سوی خورشید رشد می کند. این گل به طور طبیعی در جنگل ها و مناطق مرطوب یافت می شود. رایحه گل آفتاب پرست معمولا در فرآیندهای شیمیایی مصنوعی، به صورت آزمایشگاهی بازآفرینی می شود. این گل نمادی برای عشق بی پایان و ابدی است و در برخی ادیان به عنوان نمادی برای نجات و فداکاری نیز شناخته می شود. از مهم ترین عطرهایی که نت گل آفتاب پرست در آن نقشی پر رنگ دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Amouage Lilac Love

Giorgio Armani Code Cashmere

Lalique Satine

– گل پنبه (Cotton Flower)


این گل رایحه گلی – پودری نرم و ملایمی دارد. این گل از سلولز تشکیل شده و قرن ها از آن برای تولید پارچه استفاده می شده است. گل پنبه نمادی برای وعده ثروت و رفاه است. این گل هدیه ای مرسوم برای مناسبت هایی همچون تولد، خواستگاری و سالگردها است. گل پنبه در صنعت عطرسازی چندان رایج نیست، اما از عطرهایی با رد پای این گل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

Givenchy Oiseau Rare

Versace Blonde

گل پنبه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *